Wat willen we met Mindfulness bereiken?

Kernen

Kerndoelen

β€œHet ontwikkelen van grotere mindfulness zal ons ook nieuwe mogelijkheden bieden om aan de slag te gaan met wat we bedreigend vinden en om te leren hoe we intelligent op dergelijke vermeende dreigingen kunnen inspelen ipv er automatisch op te reageren en potentieel ongezonde gevolgen in gang te zetten.”
Jon Kabat-Zinn

  • Zelfregulatie en zelfmanagement: je gaat zien wat je nu eigenlijk doet. Hierdoor krijg je inzicht in onbewuste gewoontes. Zo ontstaat de mogelijkheid om ze te veranderen: je krijgt de keuzevrijheid om het anders te doen.
  • Verduidelijking van waarden: het wordt duidelijker voor welke waarden je staat. Je herbekijkt die en kijkt welke je wilt houden, toevoegen, over boord smijten?
  • Soepelheid in vaardigheden en cognitieve en emotionele functies: je krijgt een duidelijker beeld van je eigen gedachten- en emotiepatronen. De acties die spelen per situatie. Je weet hier beter mee om te gaan.
  • Het beter leren omgaan met lichamelijke klachten.
  • Het beter leren omgaan met gedachten, zoals negatieve gedachten.
  • Het beter leren omgaan met emoties, zoals angst of frustratie.
  • Het beter leren omgaan met moeilijkheden, op het werk of elders.
  • Het tijdig gewaarworden van vroege waarschuwingssignalen van stemmingsveranderingen en negatieve gedachten, gevoelens en gewoontes. Gekoppeld hier aan een actieplan ontwikkelen voor wanneer deze verschijnen om er adequaat op te reageren. Zo veroorzaak je zelf minder stress!

``De veranderingen die ik waarneem zijn een verhoogd bewustzijn in mijn lichaam en denken. Ik let doorheen de dag veel meer op mijn lichaamshouding en -tonus. Als ik pieker vind ik mezelf sneller terug door te beseffen dat mijn gedachten geen feiten zijn. Bewustzijn van mijn communicatie in stressmomenten is nog een hele uitdaging. Soms lukt dit, soms niet.’’ Kris (meer reacties)