Reacties van deelnemers

``De confrontatie met mezelf was op sommige momenten moeilijk en achteraf leerrijk.’’ Cloé

``Wat ik enorm belangrijk vond om te leren, was de drie minuten ademruimte. Dit is een heel toegankelijke manier om af en toe even na te gaan het met jezelf gesteld is en om bij jezelf te blijven, bovendien gemakkelijk te integreren in het dagelijks leven.’’ Cloé

``De training leert je op een vriendelijke en geduldige manier naar jezelf te kijken, je leert je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties te detecteren, waarmee je vervolgens aan de slag kan. Je leert jezelf graag te zien.’’ Stefan

``indfulness heeft me bijgebracht hoe rust te vinden en minder te piekeren.’’ Stefan

``Ik kan mezelf gemakkelijker ontspannen en dit tijdens de drukte van elke dag.’’ Stefan

``Ik vond het een zeer waardevolle training. De combinatie van theoretische kennis, de oefeningen, het delen met elkaar, en inzichten die daaruit vloeiden waren zeer waardevol.’’ Katrien

``Een van de veranderingen die ik waarneem bij mezelf na de mindfulness training is een soort bewustzijn dat ietsje groter is geworden dan het voordien was. Ook de reflex van het teruggrijpen naar de adem als anker op lastige momenten. De intentie en de wens om te mediteren was al aanwezig maar is nu ook toegenomen. Een stap vooruit, als het ware.’’ Katrien

``Wat ik gewaardeerd heb aan de training was dat het heel helder en duidelijk was, dat je zelf ook veel met persoonlijke voorbeelden afkwam, dat er op een heel organische manier les gegeven werd en dat er ook een mooie interactie met de groep was.’’ Kris

``De veranderingen die ik waarneem zijn een verhoogd bewustzijn in mijn lichaam en denken. Ik let doorheen de dag veel meer op mijn lichaamshouding en -tonus. Als ik pieker vind ik mezelf sneller terug door te beseffen dat mijn gedachten geen feiten zijn. Bewustzijn van mijn communicatie in stressmomenten is nog een hele uitdaging. Soms lukt dit, soms niet.’’ Kris

``Ik wil wel graag laten weten aan mijn medecursisten en trainer dat ik het ongelooflijk fijn vond om samen te komen. Ik was veruit de oudste van de groep, maar heb me altijd heel welkom gevoeld, ook als oefenpartner. ik vond dat het jou heel goed lukte om iedereen zijn plek te geven en een goeie groepsdynamiek te laten ontvouwen.’’ Kris

``Ik zie een steen uit Afrika die een vriendin heeft mee genomen als symbool voor de mindfulness. Het is een beginnend kristal en is vrij groot en licht roos en je kan erdoor kijken. Het doet mij denken aan hoe het leven kan zijn ‘’ door een roze bril kijken ‘’ maar het materiaal is hard en helemaal niet zacht . Het zijn twee zaken die botsen maar toch samen gaan. Ik zie het een beetje zoals ik mij in het begin voelde en door mindful bezig te zijn het beter en aangenamer kan zijn.’’ Evelyn

``Ik heb veel geleerd tijdens de mindfulness training! De aangename manier van dingen aanbrengen, het warme, hartelijke contact. De fijne manier van verwoorden en spreken (bij mijn vorige trainer ergerde ik me rot aan het lijzige toontje bv, oeps :)). De kleine groep (gaf rust en veiligheid, de mogelijkheid om je thuis te voelen, ideaal aantal). De oefeningen op zich. Het leuke, vlot hanteerbaar boekje, de huiswerkopdrachten,… De fijn ingesproken oefeningen,… Je doet dat allemaal erg goed Lieze!’’ Hanne

``Wat ik moeilijk vond was het feit dat ik door een erg moeilijke periode ga waarbij ik vaak niet eens uit mijn bed geraak, compleet vast zit in mijn hoofd en veel huil. Zorgen dat ik eet lukt vaak al niet laat staan stil oefenen. Maar ik heb er wel enorm veel deugd van gehad, van alle keren dat ik wél oefende, van het in mijn achterhoofd houden, van de fijne bijeenkomsten op dinsdagavond, van er onbewust toch mee bezig te zijn, van de energie die de groep me gaf waardoor ik me telkens een paar uurtjes weer wel “Hanne” en “levend” voelde op een bepaalde manier. Het was elke keer een stukje thuiskomen. Op zich vind ik het achteraf bekeken best al een hele prestatie dat ik elke dinsdag gekomen ben, opgestaan ben, op tijd gearriveerd,… Ik keek er elke keer enorm naar uit!’’ Hanne

``Wat ik vooral als verandering merk is mildheid naar mezelf toe, voor alles wat niet lukt momenteel. Ik zou me anders nog veel meer op mijn kop geven heel de tijd. Een soort van rust… van “hier kan ik nog wat mee, die mindfulness heb ik achter de hand, daar kan ik nog in groeien, het komt allemaal wel weer goed op een dag ooit.”’’ Hanne

``Wat ik zo fijn vond is dat alle andere mede cursisten, zo open en vriendelijk waren. Ik voelde me wel veilig. Een plek waar ik mezelf kan zijn, zonder oordeel. Dat zo iets kan of mogelijk is, dat vond ik leuk.’’ Kim

``Iedereen kon zeggen wat hij wou, men moest niet spreken, dat was niet verplicht. Het geduld dat we met elkaar hadden.’’ Kim

``Ik voelde me altijd heel welkom. Een hele leuke groep, goede begeleiding, een toffe sfeer.’’ Kim

``Een plaats voor mezelf te zijn, voor mezelf te zorgen, voor tot rust te komen. Een rustpunt in de week.’’ Kim

``Ik merk dat ik wat rustiger ben geworden, of dat ik niet meer bij kleine dingen in paniek sla. Ik heb een iets meer afwachtende houding nu. Mijn omgeving heeft dit ook al gemerkt, op het werk bijvoorbeeld, gaven ze me de opmerking dat ik de laatste tijd veel geconcentreerder werk.’’ Kim

``Ik wil je graag nog bedanken Lieze, voor de kans die ik heb gekregen om hieraan deel te nemen. Daarvoor ben ik echt heel blij. Ik heb veel geleerd en ervaringen opgedaan.’’ Kim

``Wat heb ik gewaardeerd door deze training?
- De stapsgewijze opbouw in het jezelf aanleren met warme aandacht.
- De openheid van de groep.
- Het doorbreken van mijn eigen verwachtingsproblemen: ik had verwacht steeds meer tijd te moeten besteden aan mediteren naarmate de lessen vorderden. Bleek net dat het heel flexibel is.’’ Dieter

``Welke veranderingen neem je bij jezelf waar?
- Meer openheid en minder vooringenomenheid in gesprekken. Ik kan mezelf beter ‘bezig zien’ in de ontmoeting met een ander.
- Meer rust bij mezelf en minder gedachtenkronkels.’’ Dieter

``De nieuwe aankoop van mij blinkende blauwe schoenen staan symbool voor stukje gegroeide zelfbewustzijn.’’ Dieter

``Ik ben mezelf en anderen grager gaan zien, ik heb meer geduld met mezelf en leg de lat minder hoog.’’ Stefan

``Ik heb de oefendag als heel aangenaam ervaren, ik was helemaal ontspannen en ik was het grootste deel van de tijd niet aan het ‘denken’. Ik vond het jammer dat ik op de middag al door moest.’’ Inge